BESIP se zaměřil na bezpečnost motocyklistů

BESIP se zaměřil na bezpečnost motocyklistů

27. 04. 2015
  • Samostatné oddělení BESIP se na začátku motocyklové sezony zaměřuje na bezpečnost motorkářů.
  • Ještě než letošní motocyklová sezona pořádně začala, tak jsou již evidovány tři oběti dopravních nehod z řad motorkářů.
  • Motocykloví kaskadéři reálně otestovali motocyklové airbagy.

Motocyklisté patří na našich silnicích k velmi ohroženým účastníkům silničního provozu. Se začátkem jara se s nimi na silnicích setkáváme stále častěji. Proto se tisková konference samostatného oddělení BESIP a Policie ČR zaměřila právě na tuto skupinu účastníků silničního provozu.

Ředitel služby dopravní policie plk. Ing. Tomáš Lerch poukázal na to, že v loňském roce došlo k významnému zvýšení počtu usmrcených motocyklistů. V roce 2014 zemřelo na našich silnicích při dopravní nehodě s motocyklem celkem 84 osob. Řidičů motocyklů zemřelo 75, což je o 14 osob více. Stejně tak zemřelo o 7 osob více v roli spolujezdce na motocyklu.  Díky mírné zimě v loňském roce motocyklisté prakticky nepřestali jezdit, což se také projevilo ve zvýšené míře na nehodovosti. A letošní rok bude tomu loňskému asi pořádně sekundovat. Jaro ještě ani pořádně nezačalo a již máme tři usmrcené osoby při dopravní nehodě s motocyklem. Všichni na silnicích by proto měli dělat maximum proto, aby nehod bylo co nejméně.

Příčiny dopravních nehod motocyklistů a jejich důsledky při této příležitosti přímo na reálných situacích rozebrali soudní znalci – prof. Miroslav Hirt a doc. Aleš Vémola. Z rozborů reálných nehod většinou vyplývá, že pokud by její účastníci dodržovali všechna pravidla, nemuselo by k nehodě vůbec dojít, nebo by alespoň její důsledky nemuseli být fatální.

Vedoucí oddělení BESIP Martin Farář pak přítomné informoval o připravovaných aktivitách, které se pro motorkáře letos připravují a také představil některé nové trendy v pasivní i aktivní ochraně motocyklistů.  Na toto téma pak navazovala ukázka funkčnosti motocyklových airbagů při simulovaných nehodách motocyklistů, které se ujala skupina Crazy Days.

 Airbagové vesty a bundy pro motorkáře

Ze statistik vyplývá, že zatímco se počty zranění uživatelů automobilů v důsledku dopravních nehod snižují, zranění u motocyklistů při nehodách zůstává zhruba konstantní. Snížení počtu zranění uživatelů automobilů je většinou důsledkem zvyšující se bezpečnosti automobilů, zlepšení silničních podmínek, omezení rychlosti apod. Také motocykly procházejí dynamickým vývojem z hlediska bezpečnosti a jsou vybavovány nejmodernější technologií, která má zlepšit ovladatelnost v krizových situacích a také zvýšit celkovou bezpečnost jízdy.

Pokud však dojde k pádu motocyklisty, tak jej ve většině případů chrání jen jeho oblek, přilba, rukavice, boty atd…, a to v tom lepším případě, pokud má vše na sobě.

Podle některých údajů se až polovina nehod motocyklů stává v městském provozu při poměrně nízké rychlosti. Při havárii pak bývá jezdec vyhozen ze sedla, kdy může narazit do řady překážek, především pak v městských zónách.

Tyto skutečnosti vedly ke vzniku airbagu pro motocyklisty, který snižuje pravděpodobnost zranění při pádu z motocyklu. V zahraničí jsou motocyklové airbagy známé již řadu let. U nás se v současné době objevují jako novinka.

Výrobcem předváděného zařízení je francouzská společnost HELITE, která se výhradně věnuje vývoji airbagových systémů a je předním vývojářem a vůbec prvním výrobcem v Evropě, který přišel na trh s „nositelnými airbagy“.

Motocyklový airbag je čistě mechanický

Motocyklové airbagy jsou 100% mechanické, nepotřebují tedy žádnou elektroniku ani baterie, a díky jejich konstrukci by nemělo dojít ani k jejich nežádoucímu spuštění. Airbagy nainstalujete během několika minut bez nutnosti mít nějaké speciální nářadí a ani nemusíte mít žádné zvláštní technické znalosti. Airbag může kromě řidiče motocyklu využít i spolujezdec. V případě, že vlastníte více motocyklů, tak nepotřebujete více airbagů, neboť se jedná o nositelné zařízení – tedy jezdec jej má přímo na sobě. Velký objem vzduchu a chytře vymyšlený airbag kombinovaný s rychlým časem nafouknutí a optimálním tlakem vede k velmi účinné ochraně v případě nehody. Airbagy by se pro motocyklisty mohly stát běžným vybavením, jako jsou dnes například přilby.

Jediný komponent, který je potřeba vyměnit před dalším použitím airbagu, je plynová bombička s CO2.

motoairbag1

https://www.youtube.com/watch?v=svAKMzyab-I

Pár rad než na jaře vyrazíte na motocyklu

Motocykly jsou fascinující stroje, které dávají zažít pocit rychlosti, síly a svobody. Dnešní motocykly se umějí s přehledem pohybovat v oblasti rychlostí blížících se 300 km/h. Jízda na motocyklu ale také klade vysoké nároky jak na jeho technický stav, tak na psychický a fyzický stav jezdce. Motocyklisté navíc patří na našich silnicích k těm velmi ohroženým. O tom hovoří i statistiky jejich úmrtnosti. Ze statistik také vyplývá, že zhruba polovinu nehod zaviní sami motocyklisté. Aby bylo toto číslo co nejnižší, měli by určitě dodržovat některé zásady.

Při prvních jízdách po zimní, nebo jakékoliv delší přestávce jezděte mimořádně opatrně, neboť všechny návyky se musí nejdřív znovu procvičit a obnovit. To se týká zejména odhadu rychlosti a vzdálenosti a citu pro to, co udělá ten druhý účastník silničního provozu. Sednout si za řidítka a vyrazit, to je neopakovatelný pocit. A čím lépe zvládáte techniku jízdy, tím více radosti v samotném řízení tohoto stroje nacházíte.

Před každou jízdou také zkontrolujte základní funkce svého motocyklu. Při troše cviku to lze stihnout za několik minut a tato námaha se vám v každém případě vrátí v pocitu jistoty. Zkontrolujte povrch pneumatik a jejich tlak, stav oleje a paliva, funkci elektrických zařízení, bowdenů a brzd. Brzdy kontrolujte zabrzděním při pomalé jízdě po rozjezdu - pozor na provoz za vámi. Důkladnější prohlídku udělejte vždy po zimní přestávce.

Několik rad pro bezpečnou jízdu:

  • Rozhlížet se před sebe, vyhledávat potenciální nebezpečí.
  • Vaše oči neustále pendlují mezi horizontem a místem těsně před vámi. Kromě toho vaše oči sledují zpětná zrcátka (situaci za vámi) i situaci po stranách (periferní vidění).
  • Identifikovat možná rizika (odbočující auta, křižovatky s vedlejší silnicí, koleje, stojící auta, osoby apod.)
  • Určení, zda by se toto nebezpečí mohlo týkat i vás.
  • Rozhodnutí, jak se vyvarovat riziku.
  • Uskutečnit toto rozhodnutí.

Snažte se být viditelní - samozřejmostí je rozsvícený hlavní světlomet. Dávejte včas najevo své úmysly a vyžaduje-li to situace, je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, neváhejte být i slyšitelní. A to i v případě, předjíždíte-li ve vyšší rychlosti. Buďte připraveni na cokoliv, když jiný účastník silničního provozu váhá, nebo se chystá udělat něco divného. Při jízdě se neustále rozhlížejte. Snažte se dostat do očí co nejvíce detailů. Nezůstávejte očima na jednom místě déle než asi 2 sekundy. Znovu si zopakujte pohyby očí: situace před vámi – horizont - situace za vámi. A zase periferní vidění.

 

Do zpětných zrcátek se určitě podívejte:

  • před zapnutím ukazatelů směru;
  • před vyjetím nebo před změnou směru;
  • před přejetím z pruhu do pruhu;
  • než začnete brzdit;
  • než zahájíte předjíždění.

Nestačí-li informace o provozu za námi zprostředkovaně přes zpětné zrcátko, je dobré se navíc krátce ohlédnout.

Jedeš, kam se díváš

Říká se tomu „fixace na bod“ a v praxi to znamená, že řidič trefí přesně to místo, kam se během krizového manévru dívá. Musíte překonat strach, odtrhnout oči od překážky před sebou a podívat se dál, najít si cestu. Ve většině případů se to dá…

Buď v klidu

Stres, únava, podráždění, nervozita, či nedej bože alkohol, to všechno za řidítka nepatří. Vybíjet si agresi na motorce je hloupost a všechny nejvěhlasnější motorkářské (ale i závodnické) bible světa to uvádějí jako paragraf č. 1. V křeči si jízdu na motorce neužijete

a budete dělat chyby, to se ví už dávno…

Nikdy nemáš 100% přednost

Motorka je menší a její jezdec zranitelnější než ostatní účastníci v dopravě. Takže, i když máte podle předpisů přednost, vždycky počítejte s tím, že do vaší jízdní dráhy může někdo vjet a bude to bolet víc vás než jeho. Plech proti kombinéze, to je nerovná bitva…

Pamatujte, že nejdůležitější je vždy předvídat. To je základní podmínka bezpečné jízdy, která platí za všech okolností. Svou bezpečnost máte ve svých rukou, a proto jezděte tak, abyste se po každé jízdě mohli těšit na tu další.

Nezapomínejte ne správnou výbavu a oblečení

Přilba

  • na motorce je povinná
  • dbejte na to, aby měla homologaci
  • kupujte spíš těsnou, postupně se vymačká
  • časem ztrácí své vlastnosti (po 5 letech se doporučuje výměna)

 Oblečení

  • kožené je pevnější, ale zpočátku určitě méně komfortní
  • textilní je pohodlnější, materiály dovedou být i hodně voděodolné
  • všechny chrániče, vložky a protektory mají mít svou bezpečnostní atestaci
  • čím více svršků na sobě máte, tím větší ochrana (tričko a kraťasy znamenají i při malém pádu hodně bolesti)

 Rukavice

  • bez nich ani metr - vylezte si na židli a skočte po rukou na asfalt, pochopíte proč
  • existuje obrovsky výběr, včetně řady protektorů
  • cení i se nepromokavost, ale jde o kompromis, rukavice by měla také větrat, aby se ruka nepotila a neklouzala na rukojeti

 Boty

  • musí být pevné, přinejmenším nad kotníky
  • z praxe je zřejmé, že bunda vydrží klidně celý život, ale boty na motorku mnohdy ne víc než dvě sezony
  • dbejte na velikost, nohou ovládáte hodně jemných funkcí motorky, proto by neměla v botě „plavat“, řidič by měl mít cit v nártu i chodidle; komfortu u dražších modelů napomáhá vyndavací vnitřní botička

 Doplňky

  • ochrana zad v podobě páteřového chrániče by měla být samozřejmostí
  • zima a prochladnutí zhoršuje práci svalů – od prstů na rukou až po například ztuhlý krk nebo křeče v pokrčených chodidlech; myslete na to, opět je lepší mít toho na sobě víc než míň.

Odkaz zde:

http://www.ibesip.cz/cz/pro-media/aktuality/176-besip-se-zameril-na-bezpecnost-motocyklistu