Představujeme: Airbagová vesta Helite Turtle

 


Text: Petr Poduška | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 19.10.2015 | Zobrazeno: 9864x

Přestože se nápad motocyklového airbagu zrodil už před pěknou řádkou let, zatím tenhle prvek pasivní bezpečnosti nenašel tak masové využití jako například chránič páteře. Poranění krční páteře - kterou klasický páteřák příliš neochrání - přitom patří mezi největší rizika při pádu z motorky, a také mívá nejvážnější následky.

Kapitoly článku

HELITE Airbagová vesta TURTLE
Kompletní galerie
Airbagová vesta přitom chrání krční obratle podstatně lépe než standardní páteřák, který při nárazu neumí zafixovat hlavu v bezpečné poloze. Právě setrvačné síly, působící na hlavu obtěžkanou přilbou, jsou často příčinou vážných poranění míchy. Vesta zároveň funguje i jako ochrana páteře, přičemž testovaný model značky Helite má tvrdý krunýř na vnější straně, což pomáhá rozptýli náraz do velké plochy. To má význam hlavně při kontaktu s ostrým předmětem - například řídítka nebo stupačkou motorky, vyčnívajícím koncem svodidel  a podobně. Podle průzkumu BESIPu má v tomto ohledu vesta o 80 % větší účinnost než běžný páteřový chránič. Nafukovací vesta kromě krku a páteře chrání i další důležité orgány v těle, jako jsou srdce, plíce, játra nebo slinivka.



Motocyklový airbag nabízí v současné době několik výrobců, přičemž s vývojem je asi nejdál italská firma Dainese, která už naučila svůj produkt s názvem D-Air reagovat na kritické momenty bez nutnosti pevného spojení airbagu s motorkou nebo systém Tech-Air od firmy Alpinestars. Bundu s airbagem nabízí také firma Clover.

Dostupnější variantou jsou systémy, které se aktivují vytržením pojistné šňůry, a to je také případ testované vesty Turtle od francouzské firmy Helite. Ta se od svého založení v roce 2002 věnuje výhradně vývoji motocyklových airbagů a dalších nafukovacích ochranných pomůcek pro lyžaře, rogalisty nebo jezdce na koních. Dle firmy Helite je aktivace pojistné šňůry výrazně spolehlivější varianta než jiné systémy, které mají omezenou životnost baterie. Nás ale zajímá především bezpečnost motorkáře.



Do testu jsme si půjčili model Helite Turtle v reflexním provedení Hi-Vis. Kromě pasivní bezpečnosti se tedy zároveň aktivně podílí na lepší viditelnosti. Jestli váš vytříbený vkus tuhle svítivě žlutou barvu nesnese, můžete sáhnout po základním modelu v černé barvě, nebo rovnou po některé z bund, které mají airbag zabudovaný v sobě. Ty se dělají jak v textilním, tak i koženém provedení, a navenek je poznáte jenom podle nenápadného pouzdra s bombičkou.




Vestu ale můžete natáhnout přes jakoukoli bundu, což se hodí pokud oblečení na motorku střídáte. Ze šesti nabízených velikostí se vybírá podle výšky postavy a obvodu pasu, měřeného už včetně motobundy. Prázdná vesta je na těle trochu volnější, a to z jediného důvodu, který jsme pochopili až po zkušebním odpalu. V nafouknutém stavu se airbag přimáčkne k tělu tak silně, že si připadáte jako v sevření cirkusové anakondy, takže určitá vůle je tady nutná. Zapínání na tři přezky je rychlé a dá se zvládnout i v rukavicích, stejně jako připnutí "trhačky" k motorce. To je vyřešeno tak, že se k rámu nebo jinému pevnému bodu - ideálně těsně za nádrží - přidělá provléknutím kratší část popruhu s polovinou přezky, do které se zacvakne druhá část, vedoucí k pojistce u bombičky. Nastavitelný popruh by měl mít takovou délku, aby byl napnutý když si jezdec stoupne do stupaček. Z nechtěného vytržení pojistky - třeba při zastávce u benzínky - není třeba mít strach. Potřebná síla je poměrně velká, a kdybyste chtěli odejít od motorky bez odepnutí, trhačka vás nejdřív upozorní důrazným zataháním  za vestu.




Za si jízdy na airbag skoro nevzpomenete. Prodloužená zadní část ve vyšších rychlostech trochu vlaje, ale jinak vesta díky svému vzdušnému střihu nijak neomezuje v pohybu ani neplápolá jako levné reflexní vesty. Použití aerodynamického hrbu na kombinéze pod vestu také není problém.



Tu nejdůležitější funkci - nafouknutí airbagu - jsme zkusili jenom nasucho v kanceláři, protože na reálný crash test zrovna nebyla k dispozici ani vhodná motorka, ani žádný dobrovolník. I bez nárazu do překážky bylo při nafouknutí airbagu jasně poznat, jak zpevní celou horní polovinu těla a zejména krk. Bezprostředně po vytržení pojistky (celková aktivace trvá 100 ms) se ve vestě nedá ani otočit hlavou, natož s ní pohnout do strany či dozadu nebo dopředu. V tom vidíme největší přínos vesty Helite pro bezpečnost motorkáře, protože účinnější ochrana proti "zlomení vazu" neexistuje. A to nemluvíme o dalších ochraných zónách airbagu, které při havárii zachrání také hodně důležitých orgánů.

Přehrát
 

Těch pár minut, než se plyn z airbagu začne sám pozvolna vypouštět, si člověk sice připadá jako ve svěrací kazajce, ale co je to proti zlámaným žebrům, propíchnuté plíci nebo podobným následkům vážných nehod.


Na záznam ze simulované srážky s autem v podání kaskadéra Honzy Holuba ze skupiny Crazy Day se můžete podívat na dalším videu. „Při pádu jsem necítil, že se nafukuje, ale cítil jsem, že je tělo zpevněné,“ popsal letos na jaře svou první zkušenost s airbagem Honza, který za svou dlouholetou kariéru kaskadéra spadl z motorky už nepočítaně. „Oproti klasickému pádu z motorky je to velký rozdíl, v airbagu je to mnohem lepší, dopad je měkčí.“

Přehrát
 

15 tisíc za základní model vesty Helite v černé barvě (reflexní Hi-Ves je o 1 500 dražší) vypadá na první pohled jako dost peněz. Když si ale odečtete cenu kvalitního páteřáku, který vesta nejen nahradí, ale má ve srovnání s ním ještě vyšší účinnost, už to není zas tak nehorázná investice. A když nedejbože dojde k vážnější havárii, možná vám utracená částka bude připadat dokonce směšná. Vestu lze použít i opakovaně, protože látka se podle testů hned tak neprodře. Stačí dokoupit novou bombičku za 700 Kč.



Více na: http://www.motorkari.cz/clanky/clanky-predstavujeme/predstavujeme-airbagova-vesta-helite-turtle-32303.html
Copyright © Motorkari.cz